سؤال 605ـ آیا عقد نکاح دائم، الفاظ معیّنى دارد، یا با هر لفظى که معنا و مفهوم آن را برساند جارى مى شود؟
جواب: عقد را با هر عبارتى که مفهوم آن را به وضوح برساند مى توان جارى نمود; ولى اگر انسان به عربى آشنا باشد، احتیاط آن است که صیغه را عربى بخواند.
سؤال 606ـ در اجراى صیغه عقد دائم، زوج باید مقدّم شود، یا زوجه؟
جواب: تفاوتى نمى کند; ولى تقدّم زوجه بهتر است.
سؤال 607ـ «نَکَحَ» در لغت چندین معنا دارد، و از الفاظ مشترکه است. هنگام قصد انشاء، کدام معنا را باید قصد کنیم؟ در حالى که «به زنىِ دائمى دادم...» از معانى لغویّه آن نیست؟
جواب: معناى مشهور نکاح همان عقد ازدواج است; و اگر زمان خاصّى در آن قید نشود، ظهور در عقد دائم دارد.
سؤال 608ـ نکاح دائم چند رکن دارد؟ آیا صداق نیز از ارکان آن است؟
جواب: صداق از ارکان عقد دائم نیست; و اگر ذکر نشود باید مهر المثل پرداخت شود.
سؤال 609ـ آیا در عقد نکاح، تقدّم ایجاب بر قبول لازم است؟
جواب: لازم نیست; ولى بهتر است ایجاب مقدّم شود.
سؤال 610ـ اگر روحانى سُنّى عقد نکاح پسر یا دختر شیعه را بخواند، حکمش چیست؟
جواب: در صورتى که شرایط معتبره نزد شیعه در آن رعایت شود اشکالى ندارد.
سؤال 611ـ صیغه محرمیّت بین زن و مرد نامحرم (صیغه برادرى و خواهرى) چگونه است؟
جواب: چیزى به نام صیغه برادرى و خواهرى نداریم. و صیغه محرمیّت یا به وسیله ازدواج دائم، و یا ازدواج موقّت حاصل مى شود; (البتّه با شرایطش) و غیر آن ممنوع است.