احکام اولاد

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
مرتب سازی بر اساس
 
استفتائات جلد 3
احکام وطى به شبههنشوز

سؤال 694ـ درباره اماره فراش و نفى ولد به دو سؤال زیر پاسخ دهید:

الف) آیا براى اجراى اماره فراش، احراز وقوع مطلق نزدیکى کافى است، یا نزدیکى باید به گونه اى باشد که احتمال حاملگى، هر چند به صورت ضعیف، وجود داشته باشد؟ مثلا برخى از فقهاى عظام وطى در دبر را، به ویژه در صورت عزل، یا عدم انزال، براى جریان اماره فراش کافى نمى دانند. نظر حضرتعالى چیست؟

جواب: در تمام این موارد احتمال انعقاد فرزند هست، و اماره فراش محسوب مى شود.

ب) با توجّه به فرض فوق، اماره فراش در کدام یک از حالت هاى زیر جارى است؟

1ـ عزل

2ـ عدم انزال

3ـ وطى در دبر

4ـ نزدیکى در ایّام عادت ماهانه

5ـ استفاده یکى از زوجین، یا هر دو، از وسایل پیشگیرى از حاملگى

6ـ عقیم شدن زوج توسّط عمل جرّاحى

7ـ اثبات عقیم بودن زوج به وسیله آزمایشات پزشکى

8ـ صغیر بودن زوج

9ـ خصىّ و مجبوب بودن زوج

جواب: در تمام موارد بالا اماره فراش موجود است; زیرا هیچ کدام دلیل قطعى عدم انعقاد فرزند نیست.

سؤال 695ـ با توجّه به این که از شرایط تحقّق اماره فراش، این است که از زمان وقوع نزدیکى تا هنگام تولّد، کمتر از شش ماه، و بیش از حداکثر مدّت حمل نگذشته باشد، لطفاً بفرمایید:

الف) اگر زمان وضع حمل به طور معمول نرسیده باشد، ولى با عمل جرّاحى طفل را زودتر متولّد کنند، تا از حداکثر حمل (10 ماهه) تجاوز نکند، آیا اماره فراش جارى، و طفل ملحق به شوهر است؟

جواب: در این صورت ملحق به فراش نیست.

ب) تاریخ نزدیکى و فاصله میان آمیزش و تولّد به چه وسیله اى تعیین مى شود؟ اگر چندین نزدیکى در طُهر واحد انجام شود، مبدأ حمل کدام است؟ اگر زوجین با یکدیگر توافق کنند که از تاریخ نزدیکى تا زمان تولّد، بیشتر از ده ماه یا کمتر از شش ماه گذشته، آیا چنین توافقى پذیرفته مى شود، و نَسَب طفل نفى مى گردد؟

جواب: منظور از فراش نزدیکى نیست که تاریخ آن را تعیین کنند، بلکه همین اندازه که زن در خانه شوهر باشد، که امکان نزدیکى درباره او مى رود، اماره فراش حاصل است.

سؤال 696ـ آیا شرط حداقل 6 ماه، فقط مربوط به طفلى است که صحیح و سالم و زنده به دنیا بیاید، یا شامل طفل مریض، ناقص، یا طفلى که مرده به دنیا آمده نیز مى شود؟

جواب: اطفال مریض و ناقص و مانند آن را نیز شامل مى شود، مشروط بر این که انسان محسوب شود.

سؤال 697ـ همان طور که مستحضرید براى اماره فراش، احراز و اثبات وقوع نزدیکى در مورد زوجین لازم نیست. آیا احراز وطى براى جریان اماره فراش در وطى به شبهه در مورد جریان اماره فراش نسبت به وطى به شبه نیز نیازى به احراز و اثبات نزدیکى نیست، یا از آن جا که نزدیکى به شبهه خلاف اصل است، باید احراز شود؟ یعنى آیا اجراى اماره فراش در وطى به شبهه (مثلا) متوقّف بر اقرار و اعتراف واطى به نزدیکى است؟

جواب: در مورد وطى به شبهه احراز وطى لازم است.

سؤال 698ـ خانمى اظهار مى دارد که: «از مورّخه 30/6/76 تا 30/6/77 در عقد منقطع مردى بوده، و فرزندش در تاریخ 8/5/77 به دنیا آمده است.» مرد نفى ولد مى کند، و مى گوید: «عقد منقطع آنها از 15/1/77 به مدّت شش ماه بوده، و چون فرزند مذکور در مدّت کمتر از شش ماه از تاریح عقد به دنیا آمده، متعلّق به ایشان نیست.» لطفاً بفرمایید:

1ـ با توجّه به اختلاف طرفین در مبدأ عقد منقطع، و عدم ارائه دلیل معتبر یا بیّنه شرعى بر صحّت اظهاراتشان، قول کدام یک مقدّم است؟

2ـ با توجّه به نفى ولد از سوى زوج، آیا امکان الحاق فرزند مذکور به زوج وجود دارد؟

3ـ زوجه مى گوید: «سر دفتر ازدواج شماره فلان، صیغه عقد منقطع را جارى نموده، و سر دفتر مذکور نیز ادّعاى زوجه را تأیید مى نماید. ولى در دفاتر خود چیزى ثبت نکرده است. آیا با یک شاهد و قسم زوجه، ادّعاى وى ثابت مى شود؟

جواب 1 تا آخر: فرزند مذکور به زوج ملحق نیست.

سؤال 699ـ آیا عقیقه براى میّت نیز واجب است؟ آیا بچّه خردسال مى تواند از گوشت عقیقه تناول نماید؟

جواب:عقیقه مطلقآً واجب نیست، ولی استحباب دارد. و در مورد میّت باید به قصد رجا انجام شود. و بهترآن است که بچّه خردسالی که عقیقه برای او می شود، از آن نخورد.

 

سؤال 700ـ آیا مى توان به خانواده هایى که فرزند ندارند، فرزندى بدون سرپرست (مانند کودکان سر راهى) تحویل داد، و در مقابل پولى از آنها گرفت؟ اگر مبلغ اخذ شده بر اساس جنس طفل، یا ویژگیهاى ظاهرى او، متفاوت باشد، چه حکمى دارد؟

جواب: فروختن فرزند به هیچ عنوان جایز نیست.

احکام وطى به شبههنشوز
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Lotus
Mitra
Nazanin
Titr
Tahoma