سؤال 796ـ میزان و معیار شناخت حیوان حلال گوشت چیست؟
جواب: در آیات و روایات به نام آنها اشاره شده، و ضابطه خاصّى ندارد; ولى معمولا حیوانات گوشتخوار مأکول اللّحم نیستند، و غالب حیوانات گیاهخوار مأکول اللّحم هستند.
سؤال 797ـ آیا حکم حیوانى که به غیر روش شرعى ذبح شده (غیر مذکّى،) و حیوانى که به طور طبیعى مرده (میته) یکى است؟
جواب: تفاوت دارد. حیوان غیر مذکّى پاک است، هر چند خوردن گوشت آن حرام مى باشد. ولى میته هم حرام است، و هم نجس.
سؤال 798ـ گوشت برخى از حیوانات حرام گوشت در معالجه بعضى از امراض مؤثّر است; هر چند سند معتبر علمى و فقهى در این رابطه وجود ندارد. شکار و استفاده از گوشت یا خون این گونه حیوانات چه حکمى دارد؟
جواب: در صورتى که طبق تشخیص طبیب متدیّن تنها راه علاج نباشد، جایز نیست.
سؤال 799ـ خوردن اشیاى زیر چه حکمى دارد:
1ـ کبد گوسفند، بُز، گاو
2ـ دنبلان بُز، گوسفند، گاو
3ـ گوشت صورت حیوانات حلال گوشت
4ـ تخم مرغى که لکّه قرمزى بر زرده آن باشد.
جواب: دنبلان هیچ حیوانى حلال نیست. و اگر لکّه قرمز تخم مرغ به یقین خون بوده باشد، خوردن آن تخم مرغ اشکال دارد، مگر این که خون بیرون زرده باشد، و زرده را طورى بشویند که پاره نشود. و خوردن بقیّه مانعى ندارد.
سؤال 800 ـ خوردن بعضى از مواد، میوه ها و غذاها براى برخى از بیماران ضرر دارد، مصرف چنین موادّى براى آنها چه حکمى دارد؟
جواب: در صورتى که ضرر مهمّى داشته باشد، خوردن آن حرام است.
سؤال 801 ـ استفاده از سوسیس، کنسروها و موادّ غذایى، که از کشورهاى خارجى وارد مى شود، چه صورت دارد؟
جواب: مواد گوشتى که از کشورهاى خارجى غیر مسلمان آورده مى شود حرام است.
سؤال 802 ـ خرید، فروش و استفاده از گوشت خرچنگ چه صورت دارد؟
جواب: جایز نیست; ولى فروختن آن به غیر مسلمین اشکالى ندارد.
سؤال 803 ـ در کتاب استفتائات جدید، جلد اوّل، سؤال 993، گوشت خرگوش را مطلقاً حرام دانسته اید. علّت علمى آن چیست؟
جواب: در بعضى از روایات آمده است که خرگوش شباهتى با حیوانات درّنده دارد، و این مسأله از چنگال او نمایان است، و لذا گوشت آن تحریم شده است.
سؤال 804 ـ با توجّه به این که از نظر پزشکى ثابت شده مصرف کم و کنترل شده مشروبات الکلى نه تنها ضررى براى بدن ندارد، بلکه مانند آشامیدنیهاى دیگر مفید مى باشد، و با در نظر گرفتن این که مشروبات الکلى نوعى ازنعمتهاى خداوند مانند سایر نعمت هاست، چه اشکال دارد براى استفاده از جنبه هاى مثبت و مفید آن، مانند بقیّه نعمتهاى خدادادى، با شرایط و مقدار مشخّص مصرف شود؟
اگر کسى به حدّى از درجه خود سازى و کنترل خویشتن رسیده باشد که در اثر مصرف کم و کنترل شده مشروبات الکلى به ورطه اعتیاد و حتّى مستى کشیده نشود، آیا مجاز به مصرف کم و کنترل شده مشروبات الکلى مى باشد؟
جواب: اوّلا: هیچ کس نمى گوید مشروبات الکلى به مقدار کم ضرر ندارد، بلکه مقدار کم ضررش کمتر است. ثانیاً: هرگاه چنین اجازه اى به مردم داده شود، به هیچ وجه قابل کنترل نیست، و به زودى تمام جامعه آلوده مى شود. به همین جهت شرع مقدّس آن را به طور کلّى ممنوع کرده است. ثالثاً: قانون جنبه عمومى دارد، و نمى توان اشخاص را به بهانه هاى مختلف استثنا کرد. سعى کنید ان شاء الله گرفتار وسوسه هاى شیطان نشوید.
سؤال 805 ـ تولید، فروش و استفاده از شربت ترک اعتیاد چه حکمى دارد؟
جواب: اگر واقعاً براى ترک اعتیاد است اشکالى ندارد.
سؤال 806 ـ کسى که دندان مى کشد تا حدود ده ساعت اگر آب دهان خود را، که بعضاً با خون همراه است، بیرون بریزد، باعث تداوم خونریزى و ضرر به وى مى شود. لذا بیمار با گذاشتن گاز روى محلّ دندان کشیده شده، باید بزاق را، که احتمالا با مقدارى خون همراه است، فرو ببرد; تکلیف چیست؟
جواب: مادام که مجبور نباشد، خونابه را فرو نبرد. و اگر موجب شد و حرجى است، مانعى ندارد.